סיפור אישי: קצת על הדרך שלי בשיווק באינטרנט

התחלתי את דרכי בתחום שיווק באינטרנט בשנת 2000, אחרי "התפרצות באג 2000", רגע לפני התפוצצות בועת ההיטק, וכאשר מנוע החיפוש המוביל היה אלטה ויסטה.

באותה תקופה עבדתי כראש צוות פיתוח בחברה לבניית אתרים וחוץ מבניית אתרים, החברה הקימה ותפעלה פורטל תוכן שהיו לו בזמנו אלפי כניסות ביום. יום אחד הגיע אלי המנכ"ל ואמר לי, שחבר שלו סיפר לו שניתן לשים קישורים באתרים ולהרוויח מהם כסף (אפילו לא ידעתי מה זה קישורי אפילייאט). אז פתחנו חשבון ב-CJ (אחת מרשתות שיווק השותפים הוותיקות ביותר, שאפילו קיימת ומתפתחת אף היום) והתחלתי לחפש הצעות ולפזר קישורים בפורטל. הקטע המצחיק היה, שכל ההצעות היו בארה"ב ובאנגלית, אבל אני הוספתי קישורים בעברית כגון: "מעוניין להביא לחברה שלך זר פרחים, לחץ כאן". לחיצה על הקישור הייתה מובילה לחנות פרחים בארה"ב. מיותר לציין שהניסיון הזה נחל כישלון צורם. לא הבנו למה אין רכישות… 🙂

דווקא הניסיון הכושל הזה היה הטריגר שהכניס אותי לתחום השיווק באינטרנט.

התחלתי ללמוד יותר ויותר על התחום של שיווק באינטרנט מכל מקורות המידע שמצאתי ובניתי אתרי תוכן בנישות שונות במטרה לפרסם בהם. כמו-כן, התחלתי לעקוב אחרי הסטטיסטיקות באתרים הללו ולהתחיל לנתח ולהבין מה זה התנהגות גולשים באתר. הייתי בודק את זמן השהיה של הגולשים באתרים ועוקב אחרי דפוס הגלישה, המעבר בין העמודים השונים וכו'.

בשנת 2004, כשגוגל כבר התחילה להתבסס יותר ויותר כמנוע החיפוש המוביל, התחיל להווצר באזז חדש בחו"ל בנושא קידום בגוגל ו-SEO, התחלתי ללמוד על התחום ולעסוק בקידום אתרים (בארץ התחום היה עדיין בחיתולים והייתי בין עשרת מקדמי האתרים הראשונים). כמו-כן, התחלתי לפרסם ב-ADWORDS ולהתמקצע בפלטפורמה.

כל אותו הזמן, עסקתי יותר ויותר בשיווק שותפים, אבל הקפיצה הגדולה הייתה רק בשנת 2009 כאשר צץ בארץ בלוג חדש בשם "המליונר בפיג'מה", שהקים יגאל פינס, חייל משוחרר באותה תקופה. יגאל הצליח לייצר בארץ באזז מטורף בנושא ולצרף אלפי אנשים חדשים לתחום. הבאזז היה כל כך גדול, שהוא הצליח להרים לראשונה בישראל כנס מקצועי בתחום בשם "אפיליקון" שריכז מאות משתתפים. באותה התקופה בארץ היו כבר כמה סופר אפיליאטס גדולים כמו איתי פז ורן ארוסי ( שאף פתח מכללה בתחום), והם השתתפו בכנס וסיפרו על התחום מנסיונם.

מאותו הרגע, ברגע שהמושג שיווק שותפים ועשיית כסף מהאינטרנט נכנס לתודעה בישראל, החלו לצוץ כמו פטריות קורסים של "גורואים", שהרבה מהם מכרו קרח לאסקימואים והבטיחו אשליות של התעשרות קלה ומהירה. אנשים הפסידו כסף רב בגללם ונוצר שם די רע לתחום.

אתם בטח שואלים את עצמכם, אחרי הכשלון הראשון, מתי הצלחתי לראשונה להרוויח משיווק שותפים. אז התשובה היא שלקחו לי יותר מ-13 שנה של כשלונות עד שבאמת הצלחתי להרוויח וגם זה קרה במקרה. אין כמעט תחום בשיווק שותפים שלא ניסיתי ובכולם נכשלתי: ניסיתי לשים פרסומות של גוגל באתרים ולהרוויח מאתרי נישות (Adsense), פרסמתי באנרים באתרים, שיווקתי בטוויטר, בפייסבוק ביוטיוב, כתבתי איבוקים, בניתי בוטים, עשיתי דיוורים באימיילים, שיווקתי הצעות במודל תשלום של הקלקות, לידים ורכישות…

ואז, יום אחד, כאשר אשתי הייתה בחופשת לידה, החלטתי לנסות ולשתף אותה בניסיונות שלי (עד אז היא הייתה סקפטית וחשבה שהתחום הוא בזבוז זמן רציני) והיא הסכימה לעזור. הראתי לה את כל הנישות שניסיתי לשווק והיא חזרה אלי אחרי כמה דקות עם רשימה של נישות שהיא חשבה עליהן. זה היה מדהים לראות איך לכל אחד מאיתנו יש עולם רעיונות שונה. ניסיתי את הנישות שהיא הציעה ולהפתעתי הצלחתי להרוויח מאחת מהן בפעם הראשונה… תוך שבוע.

מאותו הרגע, התחלתי לנתח וללמוד מההצלחה הראשונה של הקמפיין ולמנף את ההצלחה לקמפיינים ונישות נוספות.

ואם אחרי שיעור ההיסטוריה שעשיתי לכם, אתם שואלים מה הבאזז היום בתחום השיווק באינטרנט, אל תדאגו, על כך אני אספר בפוסטים הבאים…

לסיכום, מהניסיון שלי, קיימים כמה מרכיבים שמפרידים בין הצלחה לכשלון. חשוב מאד להיות יוזמים ועצמאיים ולא לחפש שמישהו יתן לכם את הפתרונות בכפית, חשוב מאד להיות עקשנים ולא להתייאש בקלות, חשוב שתקיפו את עצמכם באנשים בעלי חשיבה חיובית שיחזקו את ידיכם ולא ירפו אותם, חשוב לחשוב מחוץ לקופסא וחשוב לדעת שבניגוד לאשליה ולפנטזיה של עשיית כסף באינטרנט, מדובר בעבודה קשה מאד. ורק מי שעובד קשה מגדיל את הסיכויים להצלחה.

וכמובן, לא לשכוח להקשיב לבן/בת זוג… זה לפעמים אפילו משתלם